22e dag 3e wk IJsland

25 juni 2013 - Hveragerði, IJsland

Ik wil vandaag de Geysir en de Gullfoss bezoeken . De Geysir is een warmwaterbron , die om de 4 min een kolom warm water omhoog spuit, als ik hier aankom is het al druk. Statief op stellen, camera in de hand en knippen maar. Even de tussentijd opnemen van het uitbarsten , krijg je ook geen kramp. Het water.is warm ,maar je verbrand niet, wel heel mooi om te zien . Dan naar Gullfoss bezoeken, dit is een hele brede waterval, hier is het nog drukker , maar ook hier kan ik toch weer mooie foto' s maken en goed rondkijken . Je mag de Gullfoss niet vergelijken met Dettifos . Hierna ben ik Kjolur gaan rijden , dit is een binnenland weg, die over een hoogvlakte loopt tussen 2 bergruggen in , dit is een aparte ervaring . Vanuit Gullfoss gerekend , begint na een15 km, de piste voor grote wielen , de weg is een wasbord. Na 45 km kun je aan de linkerkant de gletsjer Langjokull zien liggen, de foto is s avonds, dan zie je hem beter met de zon. Aangekomen bij Kerlingarfjoll, rij je weer tussen de besneeuwde toppen en aan het einde van de weg liggen weer warmwaterbronnen en warme modderbronnen . Je moet wel je kiezen op elkaar houden, want het laatste stuk is dus voor echte grote wielen en het klimt ook nog behoorlijk, maar weer een ontdekking rijker . Terug op Kjolur kun je onderweg naar Hveravellir, ook dit natuurverschijnsel ligt aan een 4 x 4 weggetje , maar zo mooi al die verschillende toppen ,kleuren en vormen, zelfs ik ben stil . Geweldig !!!! Ik kom daarna weer terug op de Kjolur en besluit om terug te rijden richting Selfoss . Geheimpje , ik heb intussen meer dan 200 km gereden, ben vanaf 10.30 A onderweg, het is nu 18.30 A ,en terug over de piste voor(90 km) kost 2 tot 2.5 uur, maar dan boek ik wel een dag tijdwinst . Dus linksaf en niet te gehaast,want dan heb je kans op panne . Om terug21.30 A kom ik op de camping aan in Uthlid en na een biertje val ik om. Dit was een lange mooie maar spannende dag .